måndag 15 november 2010

Trender inom förpackningsdesign

I förra veckan besökte vi Time to Market på Berns där köpare och säljare från den grafiska branschen möttes och tog del av olika seminarier. Jörgen Olofsson från designbyrån Amore föreläste om förpackningens fantastiska möjligheter att fömedla ditt budskap, din idé och din produkt.

Jörgen Olofsson tog bland annat upp vilka förpackningstrender som råder och som är på ingång till Sverige. Nedan delar vi med oss av de trender som vi ser och kommer få se på förpackningarna den närmsta framtiden.
  • Det lokala, de ska vara bilder från verkligheten, bilder på äkta vara från gården där varan produceras, t.ex. på korna som mjölken kommer ifrån.
  • Tradition, det ska kännas att det finns en tradition bakom varumärket som ska genomsyra förpackningsdesignen.
  • Vintage, förpackningar, etiketter med mera har ett slitet uttryck, en vintage känsla
  • Gammaldags mönster, förpackningar dekoreras med mönster från förr.
  • Handarbete, det ska kännas handgjort och ge en känsla av hantverk.
  • Retro, gamla stilar är hett
  • Humor, mycket humor och lekfullhet ser man på förpackningarna idag.
  • Detaljer, förpackningen är något mer än en förpackning, det förmedlas budskap på förpackningarna, t.ex. vad som passar till just den varan, s.k. smakkompisar. Dekorativa detaljer för att ge en extra dimension till varumärket.
    Det är spännande att se hur man kan nå konsumenten via förpackningen. Vi lär återkomma till ämnet... 

    Här ser ni exempel på förpackningar som visualiserar några av ovan nämnda trender.
    Blekingemjölk från Skånemejerierna, anspelar på tydligt ursprung och var mjölken kommer från. Det lokala, det äkta. Bild från Skånemejerierna.



    Här har Fazer valt humor och lekfullhet på sin förpackning. Bild från Fazer i Finland.
    
    Detaljer, den vita bården högst upp är ett exempel där man utnyttjat ytan till att stärka varumärket. Det är inte bara en bård med information utan även en silhuett med hus från gården där Svegro en gång startade. Bild från Svegro.



    Gammaldags mönster på potatisförpackningar från Svegro. Med denna förpackning vann de 2010 års pris av Packaging Industry Awards i kategorin "Consumer Packaging ". Detta för ett nyskapande sätt att erbjuda en attraktiv produkt som tack vare sin kvalité och kreativa förpackningslösning resulterat i en kraftig försäljningsökning.
    
    Humor och lekfullhet på juiceförpackningar, design Mats Ottdal, http://www.jeksel.com/






    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar