onsdag 27 oktober 2010

Hur budskap når fram

När man tittar på annonser i tidningarna, på direktreklamen som kommer i brevlådan med mera så ser det mesta likadant ut. Det är inte mycket av allt det som vi matas dagligen med som vi överhuvudtaget uppmärksammar. Det vi finner alldagligt och vardagligt sorterar vi omedvetet bort. Det största hotet mot oss som jobbar med reklam och pr är att blir bortsorterad utan att ens ha blivit uppmärksammad!

Men hur gör man då för att sticka ut och synas genom mediabruset?

Det finns metoder att välja och en är att använda sig av entropi och redundans. Inom marknadsföring pratar man om att redundans är det vardagliga, sakliga som står för trovärdighet. Entropi är något nytt, det oväntade och oförutsägbara och det hjälper oss att fånga uppmärksamhet.

Entropi och redundans kan man använda på olika sätt. Det kan vara en oväntad rubrik som väcker nyfikenhet och lockar till sig läsaren att vilja läsa vidare. När vi väl fångat in läsaren kan man använda redundans och säga det man vill säga på ett sakligt och trovärdigt sätt, naturligtvis med en copy som berör!

Man kan också använda entropi genom att välja bilder som inte är förutsägbara. Se fina exempel nedan. Kontraster är också ett bra sätt att jobba med för att fånga in mottagaren. Kanske en JÄTTESTOR bild och liten, liten text eller tvärt om. Entropi triggar hjärnan hos mottagaren och uppmärksammar våra budskap

Våga gå utanför ramarna!

Här har kreatören använt sig av en bild som inte är förutsägbar, en bild som triggar hjärnan och väcker nyfikenhet. Bild lånad från boken BLICKTRICK av Uwe Stoklossa, Arena bokförlag. Annonskampanj för Singaproe Prevention of Cruelty to Animals. AD: Koh Hwee Peng, Tay Guan Hin. Foto: Alex Kaikeong Reklambyrå: Leo Burnett, Singapore

Ytterligare ett exempel där bilden inte är förutsägbar, en bild som triggar hjärnan och väcker associationer. Bild lånad från boken BLICKTRICK av Uwe Stoklossa, Arena bokförlag. Annonskampanj för Ecover. AD: Antje Hedde Foto: Tom Grammerstorf. Reklambyrå: Springer & Jacoby, Hamburg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar