måndag 25 oktober 2010

Allt kommunicerar


Vad vi gör, hur vi ser ut, vad vi säger, hur vi säger det, vilka kanaler vi använder. Alla signaler vi sänder ut berättar något om oss. Ska vi nå fram och uppfattas som äkta och ärliga så måste signalerna stämma överens.

Motstridiga signaler gör mottagaren förvirrad. Då hjälper det inte att spendera pengar på dyra reklampanjer och annonser. Budskapet når ändå inte fram! Egentligen är det inte så krångligt! Det handlar helt enkelt om att bygga från grunden och om att bestämma sig. Vad vill vi som organisation stå för? Vilka är våra värden?

När du vet det så har du alltid något att komma tillbaka till, en checkpoint som visar om du är fel eller rätt ute. Varje gång du vill kommunicera genom hemsida, pressinformation, annons, facebook eller annan kanal kan du tänka;  Stämmer det här med vår identitet och med våra värden? Är det i linje med vad vi som organisation vi vill vara? Varumärkesidentiteten är grunden för företags och organisationers kommunikation med omvärlden. Grunden till all kommunikation!

Några tips:

· Bestäm 3-5 ledord som beskriver din organsiations identitet och grundläggande värden
· Illustrera dessa med bilder
· Bestäm vilka färger som bäst harmonierar med dina ledord och dina illustrationer
· Bestäm det tilltal du vill ha gentemot din omvärld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar