torsdag 17 maj 2012

Vinnande affischer i UTE-tävlingen

För femte året i rad har UTE-tävlingen gått av stapeln. I UTE tävlar alla deltagande byråer om en och samma kund. Uppdraget är att göra den bästa utomhusaffischen efter en given brief. Syftet är att inspirera kreatörer att göra ännu bättre affischer.

Byrån ska skapa en utomhuskampanj, ett motiv, för kunden som kommer att exponeras på ca 70 ytor i hela Sverige. Tävlingsbidragen har suttit uppe under vecka 18, 2012.

Årets kund är Byredo. Tre stycken doftljus är speciellt framtagna för kampanjen och dofterna ska väcka barndomsminnen. Dofterna är Bubbelbad, Nytryckta böcker samt Sockervadd. Dofterna bygger på tre väldigt enkla idéer och minnen som många av oss förmodligen även tar för givet. Utmaning är att sälja dessa produkter, individuellt eller i en trepackslåda, till förmån för childhood. Huvudbudskapet i kampanjen är: Ge bort ett barndomsminne. Försäljningskanaler av doftljusen är butiken på NK samt via www.byredo.com.

Vinnaren har nu korats, på UTE2012galan som ägde rum den 8 maj på Grand Hotel i Stockholm.

Grattis till vinnaren som är The Pistöl Agency säger vi!

Ibland handlar bra reklam inte bara om att hitta på en idé, utan om att ta ett steg tillbaka. Att använda små medel för att säga mycket. Enkelheten, tydligheten och den positiva tonen i det här bidraget framkallar inte bara barndomsminnen, utan en helt ohotad vinnare av UTE 2012.

Andra pris gick till Le Bureau
Att förmedla starka känslor på fyra sekunder är svårt. Att samtidigt sätta en ganska okänd produkt i centrum är ännu svårare. Men med fin tonträff och säkert hantverk lyckas vår andrapristagare med just det.

Tredje pris tog Garbergs hem.
Värdigt, snyggt och smart. Årets tredjepristagare charmade juryn med en enkel idé och ett utförande som föll oss i smaken utan att bli alltför sockersött.
Det var JCDceaux som startade tävlingen UTE 2008. Syftet med UTE-tävlingen är att inspirera reklambyråerna till att göra ännu bättre utomhusreklam. Läs mer på ute.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar