Design och utseende är viktigt men glöm inte innehållet i det du vill förmedla, för med tomt prat kommer du inte långt. Innehållet i din marknadsföring spelar en allt viktigare roll, särskilt inom B2B
Mjukvaruföretaget Hive Fire i Cambridge visar i sin "B2B Marketing Trends Survey Report" att marknadsförare i allt mindre utsträckning använder sig av traditionella marknadsföringskanaler. I stället har så kallad innehållsmarknadsföring blivit favoriten i varumärkesarbetarens verktygslåda.
Enligt undersökningen, som gått ut till nästan 400 företag, använder dubbelt så många B2B företag innehållsmarknadsföring i stället för print, TV, radio och annonsering. 82 procent av marknadsförare inom B2B använder innehållsmarknadsföring som strategi i sin marknadsföringsplan. (70 procent använder sökmotormarknadsföring, 68 procent events, 64 procent PR och 32 procent annonsering i print/TV/Radio).
Innehållsmarknadsföring definieras som "Skapande och publicering av innehåll, inklusive bloggar, case, whitepapers, filmer och fotografier i syfte att generera leads, öka varumärkets synlighet och visa på företagets grad av expertis".
Anledningen till att innehållsmarknadsföringen har blivit så populär är, enligt undersökningen, att den har förmågan att i generera leads genom att engagera möjliga kunder i varumärkets egen miljö till en rimlig kostnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar