Jo, för att PR, är ett sätt att förmedla sitt budskap via någon annan. Det ger större tyngd och trovärdighet och bättre spridning. Dessutom kostar det inte skjortan.
PR, eller publika relationer, handlar just om att utveckla relationer, eller odla sina goda kontakter, med de som finns i omvärlden. Inte bara kunderna, inte bara pressen, utan alla. Genom PR kan du förmedla ditt budskap via någon annan vilket höjer dess trovärdighet skyhögt över ett budskap på betalad annonsplats.
När vi hör vi en bra historia eller får tillgång till användbar information så vill vi också gärna sprida den vidare i våra nätverk. Vi blir glada av den goda historien eller har nytta av den användbara informationen, det vill vi gärna dela med andra.
Allt fler förstår vikten av ett bra PR-arbete. Att förmedla ett budskap via en utomstående budbärare gör att vi tror på att det du vill säga verkligen stämmer. Då sprids också budskapet lättare till flera och har större påverkan.
En publicerad artikel ger mångdubbel påverkan om man jämför med en annons, och kostar också betydligt mindre. Det gäller även en blogg eller ett inlägg på ett forum, Face-book eller Twitter, det som blivit den nya så kallade "rekommendationsmakten".
Det budskap som förmedlas via ett annat medium är till och med så starkt att det tål att återanvändas i andra kanaler, till exempel i reklam.
Vilken historia har du att berätta? Vilken nyhet vill du sprida? Fundera på det!
Malin Osterman Hallare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar