torsdag 17 februari 2011

Tänk efter före

Lättare sagt än gjort? Kanske! Fast jag skulle hellre säga lättare när det är gjort... och billigare. För med en tydlig idé om vem du är och vad du vill förmedla blir du mindre beroende av dyra reklambyråer.

Vad pratar jag om? Jo, den som vill arbeta professionellt med kommunikation bör med fördel fundera över sig själv och sitt budskap innan det skickas iväg. Det allra bästa är att formalisera sin tankar, sin strategi, i någon typ av dokument, grafisk profil, kommunikationsplattform eller kommunikationsplan. Ett dokument som du alltid kan komma tillbaka till för att se: Vad var det nu vi tänkte från början?

Här är några viktiga frågor att ställa till sig själv som "varumärkesägare":
1. Vilka är vi? Vad representerar vårt varumärke eller vårt företag? Vad är dess identitet och innersta själ?
2. Vad vill jag berätta om? Vad skiljer mitt varumärke från alla de andra? Vad har jag att erbjuda som är unikt? Vilket budskap vill vi förmedla?
3. Vem  pratar vi  med? Vilka är våra kunder och vem pratar vi med förutom kunderna?
4. Hur pratar vi med dem? Vilket språk och vilken form och färg är signifikativa för oss?Vilka kanaler ska vi använda?

Att marknadsföra sig är att skilja sig från mängden. Det kräver lite arbete och lite pengar men är väl värt det. En väl genomtänkt strategi gör nämligen skillnad, stor skillnad. Den som gör grundjobbet behöver aldrig bli lurad in i önödiga kommunikationsprojekt. Den känner sig själv och vet vad hon vill säga. Det kostar mindre i längden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar