torsdag 13 januari 2011

Mottagaren bestämmer

Alla produktutvecklare av rang är stolta över sin produkt. Fattas bara annat! I en enklare värld skulle alla produkter, tjänster och idéer vara unika och fantastiska. Kommunikatörens jobb skulle vara enkelt: Berätta om produkten, sprida budskapet i omvärlden och sen... klappat och klart. Kunderna köper!

Men som bekant så händer det en del på vägen, innan nyheten eller budskapet landar hos mottagaren och han springer till butiken med kreditkortet i högsta hugg (eller stoppar din valsedel i valurnan).

Kanske budskapet, ve och fasa, inte ens når fram! Det är många som ropar, många som har fantastiska varumärken och det är en ganska begränsad skara som är intresserad och verkligen lyssnar. Din produkt kanske ändå bara skiljer sig en aning från konkurrentens?

Varför ska någon köpa just din produkt eller tjänst eller bli påverkad av din idé?

Det finns många olika teorier om om hur bilder, illustrationer och texter ska utformas. Men det hjälper inte heller om vi inte vet vem vi pratar med.

Det är nämligen mottagaren som bestämmer vilka budskap han eller hon vill lyssna på. Mottagaren har makten att dissa eller acceptera. Att känna tillhörighet eller ej, att berätta för andra eller inte.

Så babbla inte bara på! Känn ditt varumärke men känn din publik ännu bättre. Fundera över din målgrupps behov, känslor och referensramar. Vad får dem att gå igång? Vilken tillhörighet har de? Vilken historia och bakgrund? Vilka värden sätter de högt? Din produkt, tjänst eller idé är en pusselbit i deras värld. Det gäller att den passar!

All kommunikation sker på mottagarens villkor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar