Den visuella profilen sammanfattar företagets mål, visioner och kärnvärden till ett visuellt språk. Och omfattar logo, visitkort, brevpapper, kuvert, foldrar, broschyrer, kataloger, personaltidningar, kläder, bilar, skyltar, flaggor, annonser, förpackningar, reklamfilmer, webbsajter, inredning och mycket annat.
För att få en enhetlig profil är lösningen att skaffa tydliga regler för hur den ska se ut och hur den ska användas. Reglerna för ett företags visuella profil kallas designprogram som oftast samlas i en grafisk profil. Manualen är till att följas och blir företagets lilla uppslagsbok, ett stöd både internt och externt. Finns det tveksamheter om vilken färg logotypen ska ha i tryck ska man kunna läsa det i manualen, eller vilket typsnitt som ska användas i broschyren, eller var ska logotypen placeras på ett A5 kuvert, och så vidare.
Konsekvens är nyckelord när det gäller hantering av den grafiska profilen. Då ökar möjligheterna att bli igenkänd, ihågkommen och uppmärksammad.
Leve den grafiska profilen!
Framsidan på vår grafiska profil
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar