Men hur gör man då för att sticka ut och synas genom mediabruset?
Det finns metoder att välja och en är att använda sig av entropi och redundans. Inom marknadsföring pratar man om att redundans är det vardagliga, sakliga som står för trovärdighet. Entropi är något nytt, det oväntade och oförutsägbara och det hjälper oss att fånga uppmärksamhet.
Entropi och redundans kan man använda på olika sätt. Det kan vara en oväntad rubrik som väcker nyfikenhet och lockar till sig läsaren att vilja läsa vidare. När vi väl fångat in läsaren kan man använda redundans och säga det man vill säga på ett sakligt och trovärdigt sätt, naturligtvis med en copy som berör!
Man kan också använda entropi genom att välja bilder som inte är förutsägbara. Se fina exempel nedan. Kontraster är också ett bra sätt att jobba med för att fånga in mottagaren. Kanske en JÄTTESTOR bild och liten, liten text eller tvärt om. Entropi triggar hjärnan hos mottagaren och uppmärksammar våra budskap
Våga gå utanför ramarna!
Här har kreatören använt sig av en bild som inte är förutsägbar, en bild som triggar hjärnan och väcker nyfikenhet. Bild lånad från boken BLICKTRICK av Uwe Stoklossa, Arena bokförlag. Annonskampanj för Singaproe Prevention of Cruelty to Animals. AD: Koh Hwee Peng, Tay Guan Hin. Foto: Alex Kaikeong Reklambyrå: Leo Burnett, Singapore |
Ytterligare ett exempel där bilden inte är förutsägbar, en bild som triggar hjärnan och väcker associationer. Bild lånad från boken BLICKTRICK av Uwe Stoklossa, Arena bokförlag. Annonskampanj för Ecover. AD: Antje Hedde Foto: Tom Grammerstorf. Reklambyrå: Springer & Jacoby, Hamburg. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar